De manier waarop bedrijven werken, bestanden raadplegen en delen, verschilt nog altijd heel sterk. Waar het ene bedrijf liever vanaf één centrale server werkt, heeft de andere behoefte aan volledige opslag in de cloud. De behoefte aan werken in de cloud zien we toenemen. Het maakt het thuiswerken voor alle medewerkers een stuk eenvoudiger.
Voor klanten die in de cloud willen werken, kunnen wij Microsoft 365 Business realiseren. Ook de mobiele apparaten en tablets die medewerkers gebruiken, zijn hierop aan te sluiten. Maar wat komt nu precies kijken bij zo’n overstap?
Als engineer begon ik in 2006 bij InBusiness ICT. In deze blog vertel ik waar bedrijven bij een overstap naar volledig in de cloud werken mee te maken krijgen.
Korte onderbreking
In de eerste plaats zorgen we dat bedrijven altijd bereikbaar blijven. Eigenaar Huub van InBusiness ICT weet precies waar onze klanten behoefte aan hebben en hoe we hen nog beter kunnen helpen. Hij schakelt mijn hulp in zodra het verhaal echt technisch wordt. Klanten die om een Microsoft 365 omgeving vragen, willen een compleet netwerk met telefonie erbij. Ik begeleid hen daarbij van de eerste stap tot het eind. Een onderbreking is er heel even, maar dat beperken we tot een minimum.
Plan maken
Een project valt of staat bij een plan dat we volgen van begin tot eind. Wat dacht je van autobedrijven die meerdere lijnen hebben lopen? Hun samenwerking met dealers die op hun beurt weer een connectie hebben met bijvoorbeeld Mazda kan de boel onoverzichtelijk maken. Daarom is het belangrijk zaken vooraf goed met elkaar door te spreken. Het helpt wanneer een medewerker van de afdeling ICT aanschuift. Dat praat net wat makkelijker en samen kunnen we een mooi overzicht maken van waar alle routers, switchers en netwerkcomponenten zich bevinden.
Specifieke wensen
Het gaat er vooral om dat een klant bij een implementatie niet voor verrassingen komt te staan. Een aparte ICT-afdeling spreekt soms uit hoe zij wil dat het netwerk gebruikt gaat worden. Daar spelen we op in, we leveren de complete oplossing. Dat gaat verder dan de juiste medewerkers toegang geven tot applicaties. De beveiliging van de oplossing in de cloud is ook een groot punt van aandacht. En een combinatie tussen een server behouden en werken in de cloud is mogelijk.
Wil een bedrijf tegelijkertijd overstappen naar Microsoft Voice telefonie, dan regelen we dat in één keer. Dit maakt een telefooncentrale overbodig bij de klant, waar veel bedrijven nog mee werken. Bij deze vorm van telefonie betaal je per gebruiker. Dat maakt mensen flexibeler, want wie thuiswerkt kan het toestel van het werkbureau thuis neerzetten en daar op het netwerk aansluiten.
De eindgebruiker moet goed kunnen doorwerken. Hoe wij de implementatie aan de achterkant regelen, is helemaal onze zorg. De overlast is nihil. Willen jullie om 8.00 in de ochtend overstappen of liever om 17.00 ’s middags? Dat maakt echt niet uit. Is alles eenmaal geregeld, dan is het een kwestie van op een knop drukken op een door jullie aangegeven moment.
We zijn een partner
Ik vind het mooi om te merken dat klanten ons echt als partner beschouwen. Bedrijven die met hun netwerk bij een grote provider zijn aangesloten moeten soms enkele dagen wachten op hulp. Bij ons krijgen ze direct antwoord. Dat wordt ook van ons verwacht.
Willen jullie het flexwerken in de organisatie juist nu nog toegankelijker maken voor medewerkers? We vertellen graag hoe een plan voor jullie eruit kan komen te zien. Kijk ook alvast even op deze pagina als je meer wilt weten over Microsoft 365 Business.