“Ook onze telefooncentrale wordt in de toekomst internet based”

Terug naar overzicht

Vooral in Noord-Nederland is Hemmen Aanneming Wegenbouw BV een bekende speler in de infra branche. Iedere dag werken zo’n 35 medewerkers aan projecten in de open lucht. Hemmen tekent voor de advisering en het ontwerp van een project en stort zich bijvoorbeeld op de aanleg van een rotonde of de reconstructie van een parkeerterrein.

Behalve medewerkers buiten zijn er ook medewerkers op kantoor aan het werk. Waar hebben zij behoefte aan en hoe is de onderlinge communicatie?

Directeur-eigenaar Didier Niland: “Ieder project realiseren we zo duurzaam en circulair mogelijk. Vooraf kijken we naar de mogelijkheden op dit gebied. Dat doen we in combinatie met de belangrijkste vraag: wat wil de klant?”

Hergebruik

Op basis van de vraag van de klant onderzoekt Hemmen uit het Drentse Nieuw-Dordrecht hoe materiaal kan worden hergebruikt. Zo werken de medewerkers met gerecycled betongranulaat, waarmee ze CO2 uitstoot reduceren. “Oud beton breken we en dat stoppen we weer in nieuwe producten. Binnen ieder project kijken we waar hergebruik mogelijk is, zonder direct klakkeloos materiaal af te voeren.” Niland is ook content met de machines waarmee zijn mensen werken, want de machines stoten zo weinig mogelijk CO2 en stikstof uit.

Weggevallen server

Waar de directeur van Hemmen Aanneming Wegenbouw BV buiten in de infra branche vooruitstrevend te werk gaat, doen de vijf medewerkers op kantoor dat ook. Drie jaar geleden viel plotseling de server uit, een plek waar al het materiaal bewaard stond waar de medewerkers op kantoor aan werkten. Een groot deel van de bestanden ging verloren. “Dat is een gebeurtenis waar je jaren later nog de gevolgen van ondervindt, ook wanneer je bij een nieuw project de gegevens van een vorig project erbij wilt pakken. Dat nooit meer, zeiden we.”

Voor de telefonie en toegang tot het internet maakte het aannemingsbedrijf al gebruik van de diensten van InBusiness ICT. De crash van de server was hét moment om volledig over te stappen op Microsoft Office 365. Voortaan hadden alle medewerkers op ieder moment en op iedere plek toegang tot de gewenste bestanden.

“Dat was een hele omslag voor de organisatie, maar de implementatie was snel geregeld. Alle medewerkers hebben gewoon door kunnen werken. Tot die tijd werkten de medewerkers nog vanaf vaste stations. De laptops waar de medewerkers nu ook thuis mee werken, werden via InBusiness ICT geleverd. Zo was de encryptie van de laptop gegarandeerd en daarmee de veiligheid van bestanden.”

Vaste telefooncentrale

Medewerkers op kantoor schakelen vlot met collega’s die buiten aan het werk zijn, maar in de toekomst wil Hemmen de vaste telefooncentrale internet based maken. Op die manier kan iedereen overal de rol van telefonist op zich nemen.

Niland: “Onze vaste contactpersonen bij InBusiness ICT hebben ons daar al het een en ander over verteld, want ze brengen ons regelmatig op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op dit gebied. Met een internet based telefooncentrale heb je alle mobiele nummers van alle medewerkers direct bij de hand, wat doorverbinden eenvoudig maakt. Met de hulp van InBusiness ICT blijven we inspelen op nieuwe mogelijkheden die samenwerken en snel schakelen eenvoudig maken.”